Wist je datjes.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu Wist je datjes.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu

Wist je datjes..

Door: manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

20 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Yo Bakra’s (blanken),

Hier weer een bericht(je) van mij :) Hier gaat alles goed. Het is hier heerlijk weer, ’s ochtends is het erg heet en ’s middags komt er wat meer bewolking. De voorspelling voor komend weekend is ook erg goed dus dat hopen wij dan maar.

Woensdagavond was ik alleen thuis en vroegen de buurjongens of ik bij hen wat kwam eten en drinken. Daar heb ik dus gezellig de hele avond gezeten. Wat kunnen die jongens een troep maken zeg in huis.. wat een bende! Er wordt alleen maar gezopen en slap geluld, grappig om te zien ;)

Gisteravond was er een filmavond bij Zus& Zo en daarvoor zijn wij daar met zijn allen wat eten. Fleur is nu met haar ouders een paar dagen naar het binnenland, zij komt zaterdagavond weer thuis. Zaterdagochtend gaan wij waarschijnlijk naar de groenten- en fruitmarkt in de stad en daarna gaan wij internetten bij Zus& Zo. Zaterdagmiddag gaan Marianne en Chantal naar een begrafenis van een kleuter op hun stageschool (waarschijnlijk verdronken in een zwembad ). Zondag willen wij naar White Beach, een mooi strand waar je in de zee lekker kunt zwemmen (en dus kunt afkoelen :)). Wel hoorden wij net dat er piranha’s zwemmen, dus dat is iets minder, maar goed, ik kan heel goed van mij af slaan (dat leer je hier wel met al die *%$#%&* muskieten :)).

Deze week is mijn begeleidster er bijna alle dagen geweest, alleen dinsdagochtend/ middag ging zij eerder weg. De kinderen waren erg druk en ik heb hen verteld hoe het in Nederland gaat op een school. Dat slaan bij ons niet gewoon is en dat het niet fijn is om elkaar pijn te doen. Ik heb hen ook verteld dat bij ons leerkrachten niet slaan omdat de kinderen niet vervelend zijn (ahum ahum) en slaan dus niet nodig is. Door veel positief te belonen en alle kleine stapjes vooruit extra te benadrukken hoop ik toch dat ik de kinderen dit in ieder geval kan bijbrengen. Vandaag komt ook de stagebegeleidster uit Nederland langs met een groep studenten die hier komen voor een studiereis. Deze studenten komen volgende week bij onze stageschool kijken hoe het hier gaat en tevens vindt er een gesprek plaats met het schoolhoofd om te praten over deze situatie. Afgelopen woensdag zei een leerkracht dat de kinderen van ons niets leren omdat wij hen nog niet eens een corrigerende tik geven, zo leren zij volgens haar nooit wat goed en fout is. Ik heb haar heel vriendelijk geprobeerd te vertellen hoe wij dit in Nederland aanpakken, maar dat leek zij allemaal maar onzin te vinden. Gelukkig heb ik vanuit Inholland veel positieve reacties gekregen over het stagelopen hier en wordt er gekeken of er aanpassingen kunnen worden gemaakt.

Ook hebben mams en paps hun ticket geboekt, 21 maart komen zij hierheen! Dus nog maar 4 weken en dan kunnen we elkaar eindelijk weer knuffelen.

Verder hebben wij hier ook heel leuke dvd’s gekocht, alles wordt hier gebrand en het kost niets. Een wat oudere dvd kost 1 srd (1 euro= 3,50 srd) en de nieuwste dvd’s (zoals Australia) kosten 5 srd. Ook mag je een lijst doorgeven met films die je graag wilt hebben en die nog niet of net uitzijn. Zo vermaken wij ons dus ook ’s avonds goed :)

Dat was het weer voor nu. Fijn weekend allemaal en iedereen die vakantie hebben a.s. week, fijne week! Wij werken hier wel de ochtenden door ;)

Ps voor Lotte, jij vindt vroeg opstaan toch zo erg? De middelbare scholen beginnen hier om 7.00 uur! (Ben je natuurlijk wel lekker vroeg vrij)

Ps voor Emmelijn, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Wist je verder dat:
- een zebrapad niet betekent dat je mag lopen. Je moet gewoon net zo lang wachten totdat al het verkeer voorbij is.
- een kind hier in iedere groep 2x mag blijven zitten. Als je 16 bent moet je wel van de basisschool af.
- wij woensdagmiddag rijst met rundvleessteak hebben gegeten, dit volgens de mevrouw achter de bar niet heet was en wij een aantal glazen sap hebben moeten drinken om onze mond te blussen.
- de postbode ons huis kwijt lijkt te zijn? De post van mn ouders al meer dan 2 wkn. onderweg is
- winkels hier om half 5 sluiten, maar als zij geen zin meer hebben ook gewoon om 3 uur mogen sluiten
- de vreemdelingenpolitie eigenlijk om 1 uur sluit, maar zij het vorige week druk hadden en dus de deuren om half 12 dichtgooien.
- de koude douche hier echt niet went.. Vooral ’s ochtends vroeg is de douche errug koud.. Ik was daarom mijn haar onder het voetenkraantje in de douche en spetter mezelf voor de rest maar een klein beetje nat.. Brr!

Tot schrijfs,
Beso (kus) Manon

• 20 Februari 2009 - 17:50

Marieke:

Ha lieverd!

Wauw, je eerste reactie op dit bericht is gewoon van mij :)
    Leuk om je avonturen weer te lezen. Je doet een hoop leuke dingen, zeg! En je hebt de zon daar, dat is helemaal top!
    Gelukkig wel steun vanuit InHolland, dus ze kunnen het wel, haha ;)
    Veel plezier dit weekend en zwemse zondag ;)

Veel liefs, Marieke

• 20 Februari 2009 - 18:18

Dirkje:

ZO nonnie wat leuk om weer wat van je te lezen.
    heb vandaag brief op de bus gedaan,kon hem gelukkig nog tegenhouden had alleen 10 paramaribo erop gezet.Hier vreselijk weer en ik vertrek zondag naar duitsland dat half ondergesneeuwd is,mag gelukkig jas van veerle lezen,moet dus voor zondag nog 10 kilo afvallen,ha ha(zegt op toch altijd)Wat doe jij dat goed zeg met die lerares om haar alles duidelijk te maken over hoe het bij ons gaat.Maar lands wijs...maar dat gaat natuurlijk niet altijd op.En kijk hier eens naar het gedrag van leerlingen.Er is net een lerares ergens in elkaar geslagen die ligt in het ziekenhuis.Dus ook bij ons gaat het niet altijd goed.Hoop dat mijn post wel aankomt.
    dikke kus van dirkje

• 20 Februari 2009 - 19:55

Erica:

hoi manom ben vanavond heerlijk thuis dus kon gelijk je bericht lezen,vandaag heb ik met dini gewerkt en hadden het nog over je berichtjes de fotos heb je gezien van mm als je weer in het land bent moet je maar gauw komen kijken de thee staat voor je klaar,het is hier koud dus morgen maar weer handschoenen aan op de fiets ik mag morgen werken bij mm en dan heerlijk weekend wij hebben geen plannen alleen lekker uitslapen en stofzuigen dweilen plee schoonmaken de was enz enz denk je aan mij als je heerlijk op het strand ligt[ik ga wel ff onder de zonnenbank]hihihi
    nou heel veel groetjes

• 20 Februari 2009 - 21:26

Ha Lieve Meid!:

Leuk om je wetenswaardigheden te lezen ;)enne.. leuke foto bij de Chinees.
    Ik hoor al iets positiever geluid over je school. :{
    Je mams en paps hebben het uitstekend naar hun zin waar ze nu zijn...leuk he? Helaas hebben ze geen goed weer, er valt een miezerige regen, niet fijn dus!
    Helemaal niet fijn is dat de postbode de weg niet meer weet.. :( ik heb ook weer een kaart gestuurd... en Dirkje vandaag ik ben benieuwd!
    Groetjes van omie en natuurlijk van opie!!!
    Dikke kus ....FAT BESO...O-)

• 21 Februari 2009 - 11:21

Claudia En De Rest:

Hoi Druif, fijn om weer wat van je te horen, ga je nu wel missen hoor. Ben een beetje mijn 3e dochter kwijt.... Hier schijnt een heel klein beetje de zon en daar zijn we al heel blij mee! Vanmiddag komen opa en oma en gaan we even bij ons nieuwe huis kijken. We hebben nu een vaste trap in het huis en de dakpannen liggen er ook al op, het schiet dus op! Als jij terug komt is het al bijna klaar! Geniet van je weekend en misschien kom ik straks ook nog even op msn, moet alleen even kijken hoe laat jij op de computer bent want dat weet ik natuurlijk niet. Een hele dikke kus van ons allemaal, xxxx

• 21 Februari 2009 - 12:20

Dini:

Hey Manon,

Leuk weer een bericht :)
    Ik lig nu ziek te wezen op de bank pfff heb flinke koppijn en ben behoorlijk misselijk.
    Oh,lekker naar het strand jij mmmm ben jaloers HiHihHi nou hier staat de kachel aan hoor.
    Geniet maar lekker van het mooie weer en tot later weer.

Groetjes Dini.xxx

• 21 Februari 2009 - 12:51

Thessa:

Hey nichi!!

Na alle vakanties en verjaardagen heb ik eindelijk een beetje rust, dussss heb gelijk alles geleze...
    Je moeder had op thomas z'n verjaardag al het e.e.a verteld maar dat het allemaal zo bizar is dat wist ik niet hoor...
    Hoop wel dat je er nog wat van kan leren en dat je de kinderen nog wat kan bijbrengen maar het lijkt me een behoorlijk dilemma.
    Het is natuurlijk wel heel erg vervelend dat je zulk lekker weer hebt, probeer daar dan ook maar van te genieten....
    Leuk dat je op salsa gaat, ben benieuwd wat je erva gaat vinden.

Hoop dat je nederlands stage begeleidster wat voor je kan betekenen en las dat je paps en mams over 4 weken komen, leuk hoor!!
    Ga lekker proberen te genieten we houden contact!!
    Mis je wel hoor:-(
    Dikke kussies en knuffels

• 21 Februari 2009 - 13:17

Ciska:

Wat een andere mentaliteit hebben de mensen daar zeg, geen wonder dat daar zoveel criminaliteit is. Wel interessant voor je eigen ontwikkeling om te zien dat het niet overal zo "goed" geregeld is als in Nederland. Nog een leuke en leerzame tijd toegewenst.

• 21 Februari 2009 - 14:42

Lieselotte:

He meis,
    Wat een verhalen weer! Ben wel trots op je hoor, blijf vasthouden aan je eigen manier van lesgeven, en idd maar hopen dat de kinderen er iets van oppikken bv dat slaan dus niet normaal is!!!
    Ben erg benieuwd hoe je salsa les is gegaan, wat zal jij straks kunnen swingen als je weer thuis bent!
    Veel succes met alles, ben benieuwd hoe het gesprek van je begeleider van Inholland met de directie van de school gaat verlopen, hoop dat het invloed zal hebben op je stage en dat zaken zullen verbeteren!
    Geniet verder van het weer en alle filmpjes(wel oppassen met meenemen naar NL, de douane hier is nogal strikt met illegale filmpjes!!!)
    Tot het volgende verhaal!
    Liefs Lies

• 23 Februari 2009 - 06:32

Angelique:

Hee Manon,

Leuk om al je berichten te lezen!
    De foto´s zijn ook leuk om te zien, al ben ik zo ontzettend blij dat we hier niet van die muggen hebben!!
    Nog heel veel plezier toegewenst! Maar wel weer terugkomen hoor!

X Angelique

• 23 Februari 2009 - 17:24

Anne-Marieke:

Hoi Manon,
    Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat.
    Wat een cultuurverschil he. Echt niet normaal. Je kan je toch echt niet voorstellen dat we de kinderen in de klas een tik moeten verkopen.
    Hoop toch dat de kinderen ook steeds meer naar jou gaan luisteren.
    Het huis waar je woont ziet er wel oke uit. Wel leuk om daar met z'n allen te wonene. Hopelijk leer je snel nog meer mensen kennen. Is altijd wel gezellig natuurlijk!
    Woon je een beetje bij het centrum van de stad of moet je nog wel een stukje fietsen?

Nog onwijs veel plezier verder!

Dikke kus

• 25 Februari 2009 - 20:09

Kim :

Groeten van Kim en Emily (die trouwens goed reageert op stickertjes bij goed gedrag maar zij is natuurlijk niet te vergelijken met jouw klas hahaha)