Spierpijn - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu Spierpijn - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu

Spierpijn

Door: manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve allemaal,

Donderdag zijn Fleur en ik naar Frans Guyana gegaan voor een stempel voor ons visum. Je moet 1 dag het land uit om een maand verlenging te krijgen voor je visum. In eerste instantie zouden wij woensdag vertrekken, maar de Surinamer die ons zou brengen kreeg een aanrijding (niets ernstigs gelukkig) dus werd de reis geannuleerd, het was 7 uur ’s ochtends dus we hebben in ieder geval iets aan onze dag gehad!

Donderdag zijn we alsnog gegaan en dan rijd je richting Albina om daar over te steken naar de Franse kant. Maar voordat je bij Albina aankomt, moet je eerst weer over een hobbelweg. Na ongeveer 1,5 uur rijden kregen wij drie lekke banden doordat we over een gat heen vlogen. Iemand in de buurt is op zoek gegaan naar reservebanden, maar kon deze niet vinden. De chauffeur is daar achter gebleven en onze gids kwam een mattie tegen die ons mee heeft genomen naar Albina. Eerst in Albina een stempel gehaald, toen over naar de douane van de Franse kant en daar weer een stempel gehaald, toen naar Frans Guyana om daar rond te kijken. Daar hebben wij een heerlijke pizza gegeten en door de dorpen gelopen. Toen weer naar de douane in Frans Guyana voor weer een stempel en daarna op Albina de laatste stempel gehaald. Aan het eind van de middag zijn wij weer vertrokken richting Paramaribo. De chauffeur die wij hadden vond het nodig om met 120 km per uur over de hobbelweg te scheuren, dat natuurlijk weer tot lekke banden leidde. Helaas was het nu donker en in het bos zie je dan vrij weinig.. Door dit oponthoud mistte ik de salsales en hadden Fleur en ik spijt dat wij geen sportbh aan hadden ;). Om 23.00 uur waren wij eindelijk thuis en konden wij wat gaan eten. ‘s Avonds nog naar Havanna Lounge geweest, was gezellig :)

Vrijdag zijn naar wij een Turkse Hammam geweest. Ik had voor mijn verjaardag een bon gekregen van mijn homies dus die zijn we gaan besteden. We hebben eerst Nail art gekregen en daarna hebben wij een behandeling genomen. We mochten eerst gaan zwemmen (in een ijskoud bad, een kwartier lang…), daarna een stoomcabine in, even koud afspoelen en daarna hebben wij een lichaamsscrub en een massage gekregen. Heerlijk, maar die vrouwen zijn wel hardhandig!

Afgelopen zaterdag ben ik samen met Marianne naar Berg en Dal geweest. Dit is een adventurepark vlakbij Brownsberg (ja we moesten dus weer over de hobbelweg..) waar je verschillende activiteiten kunt uitvoeren. We vertrokken om 6.30 en kwamen om 9.15 aan. We hebben onze spullen neergezet, ons omgekleed en we begonnen aan een kanotocht over de Surinamerivier. Er stond een flinke stroming dus de heenweg was erg zwaar, gelukkig konden wij op de terugweg achterover liggen in de kano en genieten van de zon. Onderweg werd ik lastig gevallen door een bij (hij doet dan wel niks, maar bromt toch wel erg irritant als hij dicht bij je oor zoemt..) en doordat ik dat beest probeerde te verjagen sloeg ik een aantal keren bijna om (ja inderdaad, bijna.. niet helemaal ;)).
Bij terugkomst hadden we 1,5 uur rust en voorbereidingstijd voor de kabelbanen. We hebben lekker in de zon gelegen en genoten van de mooie, groene omgeving. Daarna werden we klaar gemaakt voor de kabelbanen. We werden goed vastgesnoerd, speciale handschoen aan en een helm op ons hoofd en we mochten gaan! Eerst hebben we even geoefend op een kabelbaan vlak boven de grond, toen we dat allemaal redelijk onder de knie hadden mochten we de bossen in. Het was nog even een flink stukje lopen voordat wij bij platform 1 aankwamen. Daar gingen wij 1 voor 1 vanaf. Het was nog niet zo hoog, maar het platform was erg wiebelig en je kon er doorheen de diepte inkijken.. niet echt prettig. Mam, maar goed dat je dus niet mee bent gegaan :) In totaal waren er 11 kabels van verschillende lengtes en met verschillende snelheden. De langste was 113 meter en 54 meter hoog. Dit was dan ook meteen de mooiste, deze ging namelijk over de Suriname rivier heen. Op het platform hadden we al een super mooi uitzicht, maar als je eroverheen gaat is het echt nog veel mooier! Het was in het begin erg eng, maar toch ook wel super gaaf en super mooi om tussen de bomen door te roetsjen.
Bij de laatste twee kabelbanen mocht je ook ondersteboven (dus je voeten aan de kabel) glijden naar het volgende platform, en dat heb ik dus maar geprobeerd :). Het was echt heel erg leuk, maar heel apart om ondersteboven hangend de omgeving te zien! Daarna werden we met een boot opgehaald en gingen wij terug naar het verblijf. Daar hebben we lekker gegeten (rijst met kip, natuurlijk) en ons klaar gemaakt voor de hiketocht door het bos. De wandeling viel gelukkig mee en het was mooi om te zien. Bovenop de berg zijn verschillende graven van belangrijke mensen die daar vroeger hebben gewoond of van belangrijke personen uit de stad. We hebben weer veel gehoord over vruchten en planten en na deze tocht van 2 uur zijn wij onze spullen gaan pakken en begonnen aan de terugreis naar de stad. Gelukkig kregen wij weer een lekke band :S dus duurde het allemaal wat langer..

Zondagochtend zijn wij om 9.00 uur opgehaald en zijn wij gaan ski- en wakeboarden op de Surinamerivier. En daar slaat dus de titel op: spierpijn! We hebben heel hard ons best gedaan om het te kunnen, maar het is helaas niet gelukt. Wakeboarden ging bij mij nog het beste, maar helemaal recht overeind komen is helaas niet gelukt. Nu hebben wij dus super spierpijn, maar het is erg leuk geweest!

Maandag weer stage gehad, lessen gedraaid en de kinderen in het vriendenboekje laten schrijven dat ik van Charlotte, Esther en Madelon heb gekregen. ‘s Avonds heb ik de eindtest gedanst van de gevorderden groep van salsa en dit heb ik gehaald :) Deze week kan ik mijn diploma op gaan halen! :)

Vanavond gaan wij Koniginnenach vieren in La Caff, morgen wordt Koninginnedag gevierd in Zus& Zo en daarna wordt het feest doorgezet in Zsa Zsa Zsu, dus ook daar zullen wij van de partij zijn!

Morgen is alweer mijn laatste stagedag en zal ik afscheid gaan nemen van de groep. Ik heb in Nederland spullen gekocht (pennen, potloden enzovoort) en die zal ik morgen aan de kinderen gaan geven. Vrijdag gaan wij waarschijnlijk naar de Vlindertuin, zaterdagavond gaan wij naar een Thai Boks gala waar Gino (de huisbaas) de trainer is. Tevens is zaterdag alweer de laatste dag van Chantal en Marianne, zij vertrekken zondag alweer naar Nederland.

Dit was het weer even voor nu, en tot over 11 dagen in het echt :)

Lobi, Manon

• 29 April 2009 - 19:44

Emmelijn:

hey lieverd
    wat maak je toch veel mee!!! leuk om het allemaal zo te lezen!!! nog maar een weekje en iets meer dan zien we je weer!! geniet nog maar even, voor je het weet is het allemaal weer voorbij... weet hoe het voelt;) heb je mn kaartje al gekregen?
    liefs
    Emmelijn

• 29 April 2009 - 20:17

Opa En Oma:

Hallo lieverd,
    Tjonge jonge wat heb je weer een hoop gedaan en gezien! Super van je hoor dat je ook zulke dingen durft (onderste boven hangen enz.) Ik zou dat ook meteen doen hoor... geloof je gelijk he? TOCH??? Leuk dat filmpje trouwens!
    Gefeliciteerd met je Salsa diploma!! ;)wat leuk meid, als je thuis komt willen we natuurlijk wel een demonstratie zien(dans je maar met je opa ;)) Wij wensen je een superleuke koninginnedag (en nacht);)
    Heel veel liefs van ons en tot gauw!
    Opie en Omie
    XXXX

• 30 April 2009 - 07:31

Kantjes Uit Leek:

Ongelofelijk, onze jongste nicht aan een "draadje" over de bomen!!!!! Hoe durf je, en dan ook nog lachend.
    Jeetje Manon wat een verhaal weer. Wat is het om gevlogen he? Wil je wel weer naar je schone bed/huis of denk je dat je de lekke banden gaat missen? Groetjes van ons en geniet nog maar even!

• 01 Mei 2009 - 10:23

Claudia En De Rest:

Hoi liefje,

Wat een mooi verhaal weer! Heb genoten, heb je geen foto van het ondersteboven hangen? Mmm.. misschien moet je hier maar even een demonstratie geven hoe je dat nou precies hebt gedaan :-)

Nog maar heel even en dan zien we elkaar weer! Dag lieve schat, hou van je, dikke kus van mij xxxx

• 02 Mei 2009 - 07:10

DIRKJE:

JEETJE MANON WAT KUN JE VEEL DOEN IN SURINAME ZEG. NOOIT GEWETEN. KUN JIJ ALS WE DAAR EENS NAAR TOE GAAN ALS ONZE GIDS FUNGEREN?WIJ NET TERUG UIT LIMBURG, OOK LEUK, GEEN HOBBELWEGEN OF KABELBANEN, WEL HOGE HEUVELS, HA HA.WAT HEB JIJ STRAKS VEEL TE VERTELLEN EN ONS VEEL FOTO'S TE LATEN ZIEN.HOOP JE SNEL TE ZIEN ALS JE THUIS BENT EN OOK CHEYENNE VERHEUGD ZICH EROP.GAAT DAN GELIJK HET GEWONEN LEVEN VOOR JE BEGINNEN OF HEB JE NOG FF VRIJ? DAG LIEF NICHTJE IK ZIE JE

• 02 Mei 2009 - 11:47

Eline:

Manon,
    wat een verhaal, klinkt allemaal erg goed maar wat is de tijd gevlogen! Hoop dat je Koninginnenacht/dag leuk is geweest en geniet nog maar even volop van alles voor je het weet sta je weer op schiphol! xx

• 02 Mei 2009 - 16:32

Pap En Mam:

Hoi lieverd,

Wie had 14 weken!! geleden kunnen denken dat je het zo naar je zin zou hebben.
    In de auto op weg naar schiphol zei je nog nou ik wil eigenlijk niet gaan. Oh wat voelde ik me schuldig dat ik je had aangemoedigd om deze stap te nemen. En nulieve manon, als je van tevoren had gezegd dat je dit allemaal ging doen en beleven hadden we je waarschijnlijk niet geloofd.
    Jungle tochten maken,stammen bezoeken,kanoën,potten-bakken,salsalessen volgen,plantages bezoeken, roetsjen aan de kabelbaan, waterskiën enz enz. teveel om op te noemen.
    Fijn dat het zo’n geweldige ervaring voor je is geweest.
    Het zal allemaal wel weer wennen zijn thuis maar we zijn blij dat je naar huis komt en staan je op te wachten op schiphol.

Dag lieverd,
    Papetjieno en misjemoe

• 03 Mei 2009 - 11:37

Ilona:

jeetje man wat gaat dat snel zeg over elf dagen alweer in nederland.
    hoop mooie en aparte dingen meegemaakt dus een tijd om niet te vergeten.x

• 04 Mei 2009 - 15:24

Dini:

Hey Manon,

Nou het zit er bijna op hé.
    Geniet er nog maar even van.

Tot snel.XXX Dini

• 05 Mei 2009 - 15:17

Marleen:

Ha Manon!

Wat gaaf wat je allemaal meemaakt! Klinkt echt heel gaaf.. En nu alweer bijna terug, tiet gaat snel he.. Nog even en je zit weer aan de conditietraining hihi!

Misschien heb je het wel gehoord van koninginnedag? Alles was afgelast, helaas.
    Nou, je kinders de groetjes en tot snel!

X

• 06 Mei 2009 - 08:05

Jacintha:

wat neem jij een hoop bagage mee terug in je rugzak zeg ,je moet vast extra betalen.Al die ervaringen, die neemt niemand je meer af en wat gaat het toch snel he 4 maanden.Vanaf nu neem je iedere dag een beetje afscheid maar je komt er ooit weer terug . Geniet nog maar even en tot gauw ,knuffel van ons

• 06 Mei 2009 - 12:23

Lieselot:

Nichtje, even snel vanaf werk, dus niet de tijd genomen nog om je hele verhaal te lezen, gelukkig heeft je moeder een korte samenvatting van al je belevenissen neergezet;)!
    Geniet nog even van de laatse dagen daar, het gaat echt bere snel!
    Maak plezier en heel veel foto's. Ik ben benieuwd naar al je verhalen en wil ze graag snel live horen!
    Kom alleen niet naast je staan, dan lijken we net duo penotti haha:)
    Geniet van je laatste dagen meissie!
    Kus!