Boven Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu Boven Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu

Boven Suriname

Door: manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

13 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Het vervolg…

Ondertussen zijn mijn ouders alweer een week naar huis, maar ik zal vertellen wat wij verder nog hebben gedaan. Het zal wel weer een lang verhaal worden, dus ik zou zeggen: Ga er maar even goed voor zitten! :)

Die dinsdag hebben wij een dolfijnentour gemaakt en zijn wij langs verschillende plantages gevaren waar wij ook hebben gegeten. Het was een erg mooie tocht. We hebben veel dolfijnen gezien en zij kwamen ook dichtbij de boot. Daarna gelopen door de plantages en daar weer veel gehoord over de bomen, vruchten, planten en de mensen die wonen op deze plantages. ‘s Avonds hebben mijn ouders meegedaan met een salsales. In deze les leerden wij verschillende dansen en vooral het wiegen van de heupen was erg leuk om te zien (bij pappa.. haha!) :)
Maar mam en pap, ik vond het super leuk dat jullie het hebben geprobeerd en je hebt je best gedaan hoor pap ;)! Daarna had ik de eindtest en gelukkig heb ik die gehaald! Nu ben ik al weer twee weken bezig met de vervolgtest (gevorderden cursus) waarin wij verschillende draaien leren. Moeilijk, maar wel leuk.

Woensdag zijn wij langs mijn stageschool gegaan. Toen wij aan kwamen fietsen (bezweet en wel) kwamen veel kinderen naar ons toe gerend om ons te verwelkomen. Zelfs de ondeugende kinderen uit mijn klas leken blij om mij weer te zien. Eén van de kleuters heeft de hele tijd de hand van mijn vader vast gehouden, echt zo schattig om te zien.
We hebben eerst gekeken naar het hijsen van de vlag (wat iedere ochtend wordt gedaan) en daarna hebben wij een les bekeken die werd gegeven door mijn begeleidster Mevr. Crisis. Hier werd ook goed duidelijk hoe groot de verschillen zijn met betrekking tot het onderwijs in Nederland. De lessen worden klassikaal gegeven, er is nauwelijks uitleg over wat de opdracht inhoudt en daarna gaan de kinderen zelfstandig aan de slag met de opdrachten. Er is geen verdere begeleiding.
Mevr. Crisis had drie bakkabana’s (gebakken banaan) meegenomen en dat mochten wij dus lekker opeten (om 8.45 uur ;)). Na een tijd te hebben gekeken in mijn groep hebben wij ook nog even bij Fleur in de klas gekeken (wat heeft zij toch een rustige kinderen!) en daarna heb ik een lied gezongen met de kinderen uit mijn klas (De droomboom). In de eerste pauze zijn wij weggegaan en hebben wij in de stad wat gegeten.

Donderdagochtend was ik jarig! Ik kreeg van mijn ouders ontbijt op bed en daarna mocht ik de kaarten en cadeautjes uitpakken die vrienden en familie hadden meegegeven aan mijn ouders. Ik wil iedereen hier heel erg voor bedanken, nu voelde het echt als mijn verjaardag en ik heb veel leuke dingen gekregen. Dus hierbij iedereen, heel erg bedankt!

Aan het einde van de middag zijn wij naar mijn huis gegaan waar mijn ouders een heerlijke maaltijd voor ons hebben gekookt en waar ik de cadeautjes van mijn huisgenoten heb uitgepakt. Ik heb van hen een bon gekregen die ik hier kan besteden bij een beautycenter. Binnenkort zullen wij daar met zijn vieren naartoe gaan en er lekker van genieten. ‘s Avonds zijn wij naar Havanna Lounge geweest (discotheek), wat erg gezellig was!

De dag voordat mijn ouders vertrokken hebben wij een kanotocht gemaakt en een gezin bezocht die houtwerken maken. Helaas regende het die dag enorm, waardoor de kanotocht iets minder prettig was, maar het was leuk om te zien.
Zaterdag zijn wij bij Zus& Zo gaan lunchen en hebben mijn ouders hun fietsen ingeleverd. Daarna afscheid genomen en een laatste kus en een zwaai gegeven.

‘s Avonds ben ik met Fleur, Chantal en Marianne naar een concert geweest van Richie Spice. Een heel bekende zanger uit Jamaica. De ouders van Marianne en Chantal kwamen die dag aan. Fleur en ik hadden gehoord dat het voorprogramma om 20.00 uur begon en dat het leuke bandjes zouden zijn die daar kwamen optreden. Wij zijn daar dus om 21.00 uur naartoe gegaan (om niet helemaal als eerste te zijn) en wat bleek toen wij binnenkwamen; er was nog helemaal niemand. Gelukkig kwamen er steeds wat meer bakra’s naar binnen en begon om 21.30 uur het voorprogramma. Om 22.00 uur zou Richie Spice zelf komen, hij kwam om 00.30 uur. Het werd dus een erg lange avond, maar het was leuk. Er werd ontzettend veel geblowd en aan het eind van de avond waren wij zelf ook zo stoned als een garnaal ;)

Maandag, dinsdag en woensdag weer naar stage geweest. De kinderen hadden hun rapport al ontvangen, dus er zouden geen lessen meer worden gegeven. Maandag kwam Mevr. Crisis niet opdagen, dus heb ik de hele dag spelletjes gedaan met de kinderen. Veel mensen vragen ook hoe het nu op stage gaat en helaas is er weinig verandering. De kinderen hebben nog steeds geen respect en luisteren dus ook niet. Welk beloningssysteem ik ook inzet, het heeft weinig tot geen effect. Zo lang ik niet zal gaan slaan, zal dit ook zo blijven. Helaas, want ik had er veel van verwacht. Spelletjes doen is leuk, maar niet als er continu gevochten wordt en je de kinderen bijna geen vrijheid kunt geven. Ook dinsdag en woensdag heb ik spellen gedaan met de kinderen. Woensdag waren de kinderen om 10.00 uur vrij en konden wij gaan genieten van 2,5 week paasvakantie! Woensdagmiddag ben ik met Chantal en Fleur naar het zwembad geweest (het was eindelijk weer eens heerlijk weer!) en donderdag ben ik met Fleur naar de stad geweest. Daar zagen wij toevallig een heel leuke aanbieding voor een 3- daagse trip naar Boven Suriname, die vrijdag al vertrok! Ik ben dus de afgelopen 3 dagen naar Boven Suriname geweest. Wij verbleven daar in de plaatsen Isadou en Jaw Jaw. ’S Ochtend vertrokken wij om 8.30 en de planning was om rond 15.00 aan te komen op Jaw Jaw. Helaas verliep de trip niet zoals gepland… Het is 160 kilometer rijden over de hobbelweg en wij hebben er in plaats van vier uur, bijna zeven uur over gedaan.
Om bij Jaw Jaw te komen moesten wij opnieuw over de hobbelweg rijden die wij ook hadden toen wij naar Brownsberg gingen. Onderweg kwamen er steeds stenen tussen de remmen en werd een kabel onder de auto doorgesneden door de stenen. Met touwen hebben ze geprobeerd om alles te repareren, maar door het slechte weer onderweg werd dit allemaal erg bemoeilijkt. Onderweg even wat gegeten (rijst met vis). Later zijn wij gestopt en hebben we ons busje omgeruild voor een ander busje. De rit bleek een ware hel te worden. Er was geen airco, mijn stoel had geen rugleuning en de ramen van het busje konden niet open. Na vier uur te hebben gehobbeld en te hebben gezweet kwamen wij eindelijk aan bij Isadou. Daar de spullen overgezet naar een boot en vanaf daar was het nog 1,5 uur varen om bij Jaw Jaw te komen. Aangekomen op Jaw Jaw hebben wij onze spullen neergezet en zijn wij eerst even gaan bijkomen. Wat super leuk was is dat wij tussen de bevolking woonden. Zo maakten we kennis met hun manier van leven. Zij baden in de stroomversnelling en zij wassen hun kleding met een stuk zeep en boenen het schoon op de stenen. De mensen waren heel erg vriendelijk en gezellig.
‘s Avonds kregen wij rijst met kip en hebben wij daar bij de plaatselijke ‘bar’ wat gedronken. ‘s Ochtends weer vroeg opgestaan, ontbeten (ei met brood) en rond 10.00 uur gingen wij met de boot langs verschillende dorpen. De mensen hier leven echt heel primitief. Elk gezin heeft een houten hutje, en per familie heb je 1 kookhut. De kinderen hebben bijna geen speelgoed maar kunnen zich prima vermaken met bloemen en blaadjes. Opvallend was dat heel veel kinderen zich ook konden vermaken terwijl zij eigenlijk niets aan het doen waren. De kinderen konden uren gewoon rustig zitten en lekker om hen heen kijken. De mensen hier leven van het bos en sommige mannen werken in de stad. Ook wordt er geld verdiend door goudwinning (wij hebben ook gezocht, maar helaas niets gevonden ;)).
De mensen en kinderen lopen in doeken die zij om hun lichaam hebben gewikkeld. Soms aan boven- en onderkant een doek, soms alleen aan de onderkant. Het was erg leuk om in de verschillende dorpen te kijken. We konden zien hoe deze mensen leefden, hoe zij wonen en wat hun gewoontes en (bij) geloven zijn. Jammer was dat je geen foto’s mocht maken van de mensen zelf.

Na de dorpen te hebben bezocht zijn wij in een stroomversnelling gaan zwemmen en hebben wij daar lekker liggen zonnen. Na een tijdje zijn wij terug gaan varen naar Jaw Jaw. Daar hebben wij lunch gekregen, rijst met bruine bonen (er werd trouwens gekookt door een vrouw van de bevolking die daar woont).
Wij mochten een hangmat lenen van de mensen die daar woonden en daar hebben wij lekker in gehangen, gelezen en geslapen. De omgeving was ook echt prachtig, het is er super rustig, veel groen en mooie uitzichten over het water. ‘s Avonds hebben wij cassavesoep met kip gegeten, daarna hebben wij ons omgekleed voor een culturele dansavond. Een aantal vrouwen van de bevolking hebben voor ons gezongen en verschillende dansen uitgevoerd. Wij mochten ook meedoen, maar duidelijk werd weer dat wij niet van die soepele heupen hebben als zij hebben. Het was heel erg leuk om te zien en om te proberen. Daarna zijn wij op kaaimannen tour gegaan, helaas hebben wij alleen de ogen gezien. Terug op Jaw Jaw hebben wij nog wat gedronken en zijn wij lekker gaan slapen.
Gisteren de spullen gepakt en zijn wij langs het eiland Danta Bai gevaren. Daar rondgelopen en toen begon de vreselijke terugweg weer. Er zou een airco busje komen om ons te halen, maar ‘gelukkig’ kregen wij het busje zonder airco weer waarvan de ramen niet open konden. Na weer een paar uur te hebben gehobbeld kwamen wij aan bij het dorpje waar ons eigen busje gemaakt zou worden. Daar aangekomen hebben wij rijst en nasi gegeten en bleek dat er nog niets aan ons busje was gedaan. We hebben daar vier uur zitten wachten en toen was het busje gemaakt en konden wij beginnen aan de terugreis naar Paramaribo. Om 22.00 uur waren wij eindelijk thuis, misselijk van het gehobbel en moe van de lange reis. We hebben ontzettend genoten en wij zijn super blij dat wij dit hebben gedaan en hebben meegemaakt. Het was heel erg leuk om zoveel te leren en te zien van de bevolking en de omgeving was prachtig. Ik zal wat foto’s plaatsen zodat jullie ook kunnen meegenieten!

De komende 2 weken willen wij nog een aantal tripjes gaan maken, want de tijd gaat veel te snel. Over minder dan vier weken zijn wij alweer thuis en is ons avontuur alweer voorbij. Maar zover is het gelukkig nog niet, en wij zullen nog gaan genieten van het relaxte en mooie Suriname!

Lobi Manon

Ps; Rachel en Gino (onze huisbazen) zijn twee weken geleden de trotse ouders geworden van een mooie zoon, Fabrizio Gabriël! Alles gaat goed met hem en het is een grote, knappe jongen!

  • 13 April 2009 - 21:16

    Papetjieno&misjemoe:

    Hoi schat,

    We hebben weer genoten van je verhaal het meeste wisten we natuurlijk al maar toch is het altijd weer leuk om te lezen. Ben benieuwd naar de foto's.Wij gaan zo naar bed en jij hebt nog een hele avond voor je. Doe de groeten aan de taxichauffeur. We horen elkaar snel weer.

    xxxxx van ons

  • 13 April 2009 - 22:41

    Omie & Opie:

    Helemaal geweldig wat je allemaal ziet en doet Manonneke.. Ik zal je bericht afdrukken (en vergroten!!) dan kan Opie het op zijn gemak lezen..
    Je schrijft heel leuk en levendig ..ik zie je gewoon zitten in die afschuwelijke bus;( enfin, dat zijn belevenissen die je nooit meer vergeet en typisch zijn voor een land als Suriname MAAR... als de reis rustig verlopen was en de bus een airco had gehad had je hem nooit zo levendig in je herinnering kunnen houden ;)
    Dag moppie, wij kijken uit naar de foto's.
    XXXX Omie en Opie

  • 14 April 2009 - 08:32

    Dirkje:

    zo raar had reactie gestuurd zag ik hem nergens terug. dus nu maar ff snel. heel leuk hoor wat je meemaakt, ha ha.ja die wegen ken ik vanuit azie en ook die reistijden.zie het maar allemaal als 1 avontuur manon,dalijk rijden hier de treinen en bussen wel op tijd, nou!@!!!de omgeving zal wel schitterend zijn. hier is het nu ook lekker en de paasdagen zijn heerlijk geweest. Jij komt terug als het weer lekkerder wordt, kunnen dus als we gaan lunchen lekker ergens gaan zitten.
    lust je al meer dingen dan toen je hier wegging. Het zal wel raar zijn om weer bij pa en ma te wonen hoor. je moeder kan nu eten wat ze wil, ha ha.kids gaan woensdag bij je moeder eten PANNE(N)KOEKEN. ik dus ff onbestorven weduwe, ha ha.meis ik hoop je snel te zien of ik bel je van de week nog een keer denk ik.
    liefs van je kleine lieve tante

  • 14 April 2009 - 12:52

    Ome Hans:

    Ha meissie,

    Alles gaat goed zo te lezen. Mooi !
    Goed dat je van het land het e.a. "meepikt" . Zo verbreed je je scope en dat is leuk, nuttig en ook leerzaam. Kijk maar eens goed om je heen en realiseer je dan hoe anders hier alles is, beter toch ?
    Nu even lekker vakantie en dan de laatste loodjes. Viel het allemaal mee of ....
    Nergens spijt van toch
    neem ik aan. Stop je toch allemaal maar mooi weer in je rugzakje.

    Ik was de afgelopen week
    met Bas in IJsland. Wel een ander klimaat hoor.
    Het vroor nog aardig en het had er net gesneeuwd. Wel een mooi ruig land met prachtige besneeuwde bergen en kraakheldere beken en watervallen. Reykjavik is wel een hele rustige stad met weinig te beleven voor jonge mensen. Mwah, hebben we toch maar weer mooi gezien.
    Het was wel een bevestiging dat ik geen wintermens ben.

    Nou Manon Bon Bini of zo. hou je haaks en tot gauw als je weer in Nederland ben. Dikke knuf

  • 14 April 2009 - 17:15

    Francine:

    Hoi Manon,

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een belevenissen allemaal hartstikke leuk om het te lezen. Ik kijk alweer uit naar het volgende bericht. Veel plezier nog de komende tijd.

    Groetjes Francine

  • 15 April 2009 - 19:50

    Ellen:

    Hoi Manon,

    Nog van harte met je verjaardag en wat leuk om weer te lezen hoe het met je gaat. Dat je alweer bijna terugkomt joh. Nou wij zijn er weer blij mee (kunnen zaterdag geen oppas krijgen ....). Geniet nog maar even van je laatste weken daar.

    Groetjes van Rob, Ellen, Bhodi en Lina.

  • 15 April 2009 - 21:53

    Omie En Opie:

    Hé Manon, super die foto's zeg, en wij zijn natuurlijk supertrots op wat je allemaal beleeft en doet (ach ja, die oudjes toch)!Nou je kaartenwand is aardig gegroeid ;) ..Dag Moppie, groetjes van mij en natuurlijk van opa, de foto's heeft hij ook allemaal bekeken. Je hebt een lekker kleurtje trouwens dat krijg ik niet eens als in een paar maanden achtereen in de zon lig..
    XXXX van ons

  • 19 April 2009 - 22:21

    Erica:

    hoi manon
    wat een leuke fotos en heb weer genoten van je verhaal we zijn van de week uit eten geweest als afscheid van ilona en angela was heel gezellie het was hier heerlijk weer dus hebben we nog wat gedronken op het plein bij de bieb je moet ook van annie en hermien en rozet de groeten hebben ze zitten volgens mij nooit achter de pc missen dus je prachtige verhalen nou heel veel groetjes doei doei erica

  • 20 April 2009 - 11:56

    Claudia :

    Hoi liefje, Heb net nog even rustig je verhaal gelezen. had het vorige week alleen even vluchtig gezien. Wat doe je toch een leuke dingen! Ben echt supertrots dat mijn 3e dochter het zo leuk heeft in Surinmame. Het zal nog best moeilijk worden om gewoon weer hier in Sweat lake City te wonen!

    Dag liefje, een hele dikke knuffel van mij, ik mis je wel hoor!

  • 20 April 2009 - 18:33

    Ilona:

    lekker onder het genot van een kopje thee je verhaal gelezen.
    ban jaloers op je wat je allemaal mee maakt en ziet echt super.
    wat is het er ook mooi zeg nooit geweten.
    hoop dat je de laatste weken ook nog zo geniet.
    we zien elkaar weer als je terug bent
    xxx ilona

  • 22 April 2009 - 17:21

    Marry:

    He Manon,

    Jammer dat de kinderen veel vechten en weinig respect tonen. Nog even, en dan is je stage al weer afgelopen, gaat zo snel! Maarre.... ik zou zo die hangmat in m'n achtertuin willen!! ;)

    Groetjes Marry

  • 23 April 2009 - 13:27

    Lieselotte:

    Ha meis!
    Wat een heerlijke verhalen, jammer dat er op je stage niets is veranderd, maar goed, je hebt het geprobeerd!
    Wat een ervaringen, leuk dat je zoveel van het land gezien hebt onderhand. Wat vliegt de tijd toch snel, je bent alweer bijna thuis, gek he nu je net gewend bent?
    geniet van de laatste paar dagen daar, doe voorzichtig en als je weer thuis bent wil ik alle verhalen en foto's live zien!
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2009

Het laatste bericht

08 Mei 2009

Dag Sweeti Sranang

29 April 2009

Spierpijn

13 April 2009

Boven Suriname

30 Maart 2009

Het binnenland...
Manon

Actief sinds 08 Dec. 2008
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 20974

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Indonesië; Selamat datang!

24 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: