Het binnenland... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu Het binnenland... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu

Het binnenland...

Door: manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

30 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve iedereen,

Vorige week zaterdag zijn mijn ouders (na flinke vertraging) dan eindelijk aangekomen in Suriname. Ik stond hen op te wachten bij het appartement waar zij logeren. We hebben lekker bijgekletst en lekker geknuffeld, daarna zijn mijn ouders lekker naar bed gegaan en ben ik gaan stappen (Fleur was jarig). Zondagochtend had pappa een heerlijk ontbijt gemaakt, waarna wij de fietsen zijn op gaan halen (mijn ouders in de taxi en ik op de fiets in de stromende regen). Lekker gaan lunchen bij Zus& zo, een korte wandeling door de Palmentuin gemaakt en op de fiets de stad gaan verkennen. Het was even wennen voor mijn ouders met het links rijden en zij hebben zich rot gelachen om al het (positieve) geroep door de Surinamers. Zondagavond hebben wij heerlijk gegeten bij een Chinees restaurant! Maandag zijn wij naar een tourbureau gegaan om de tripjes te gaan bespreken die wij wilden gaan maken, aan het eind van de middag hebben wij heerlijk gezwommen en in de zon gelegen bij het appartement. Dinsdag weer door de stad gaan fietsen, even de stad in geweest om te shoppen en daarna weer lekker bij het zwembad gelegen.

Woensdagochtend vertrokken wij om 6.30 richting Brownsberg en Ston- eiland. We hadden al van veel mensen gehoord dat wij een bobbelweg tegemoet zouden gaan, maar dat het zo erg was… vier uur lang hebben wij gestuiterd over de weg waarbij wij vaak hebben gedacht dat wij nu dan echt om zouden gaan vallen met de bus.. Tussendoor een aantal keren gestopt voor sanitaire ontspanning in de bossen. Bij aankomst op Brownsberg hebben we ons omgekleed en ons klaar gemaakt voor de wandeltochten naar de watervallen. Mijn ouders zijn na de eerste waterval teruggegaan naar het verblijf, ik ben door gelopen (en gestruikeld) naar de tweede waterval (waar ik veel spijt van heb gehad, want het was heel erg zwaar en vooral heel erg warm). Aan de foto’s is te zien hoe de wandeltocht eruit zag, het was alleen maar trappen af op de heenweg, en helaas weer al die trappen op, op de terugweg. In totaal hebben wij ruim vier uur gewandeld en waren wij helemaal uitgeput toen wij terugkwamen. Bij terugkomst bleken mijn ouders apen te hebben gezien, een grote vogelspin zat op het toilet (zie foto), er zaten grote sprinkhanen en er liep een konni- konni over de weg (een kruising tussen een konijn en een varken, heel apart!).

Nadat Kokkie lekker voor ons had gekookt (rijst met doperwten en kip) zijn wij terug de bus in gegaan op weg naar Ston- eiland. Onderweg vielen er flinke tropische regenbuien waardoor de weg (die steil naar beneden liep) erg glad werd. We slipten twee keer weg richting de afgrond waardoor er veel onrust in de bus ontstond (mamma vond dit allemaal erg fijn met haar hoogtevrees ;)). Na weer een uur over de bobbelweg te hebben gehobbeld kwamen wij aan bij Ston- eiland. Hier konden wij genieten van een prachtig uitzicht en vooral van heel veel rust.
’S Avonds heeft Kokkie weer heerlijk voor ons gekookt, erwtensoep met kip en rijst. Daarna heeft onze gids Winston een mooi kampvuur gemaakt en hebben wij daar heerlijk gechilled.
’S Ochtends om 6 uur opgestaan om te genieten van de zonsopgang, daarna weer even terug naar bed gegaan en Kokkie had een heerlijk ontbijt gemaakt (ei) en daarna met een boot het stuwmeer opgegaan.

Dit stuwmeer bestond vroeger uit 12 dorpen, die zij onder hebben laten lopen waardoor het stuwmeer is ontstaan. De boomstammen die je in het water ziet staan is nog wat is overgebleven van de dorpen. Op het stuwmeer hebben wij weer rotsen beklommen om naar een watervalletje te lopen waar wij lekker konden afkoelen (volgens onze gids was het niet nodig om wandelschoenen aan te trekken, het kon makkelijk op slippers.. hierdoor is mamma flink onderuitgegaan en hebben wij de tocht vervolgd op blote voeten wat niet echt een prettig gevoel was…). Daarna nog een stukje doorgevaren en hebben wij nog lekker kunnen zwemmen in het stuwmeer.
’S Middags heeft Kokkie weer een heerlijke lunch bereid (bruinebonen soep met rijst) en zijn wij aan het begin van de middag weer terug naar Paramaribo gereden (toen mochten wij gelukkig nog een keer vier uur over de bobbelweg).

Donderdagavond waren wij dus weer thuis en vrijdagochtend begon onze volgende trip richting Galibi. Ook nu vertrokken wij weer vroeg in de ochtend op weg naar dit eiland. Eerst weer een paar uur in de bus over een bobbelweg (wat vroeger oorlogsgebied is geweest), daarna 1,5 uur in een boot over de Marrowijne rivier gevaren (waar wij ondanks de poncho’s heel erg nat zijn geworden). Bij aankomst op Galibi onze spullen in de kamer gezet en gelunched (vissensoep, echt mijn favoriete eten :S). Daarna een dorpswandeling gemaakt die werd gegeven door 1 van de Indiaanse inwoners van dit dorp. We hebben een stop gemaakt bij de Galibi Zoo, een klein verblijf waar de meeste dieren los kunnen rondlopen.
Rond 20.00 uur zijn wij vertrokken in de boot op zoek naar zeeschildpadden. Op een gegeven moment werd de boot aangelegd en zijn wij lopend over het strand op zoek gegaan naar de zeeschildpadden. In het begin zagen wij vooral sporen, maar naderhand hebben wij in totaal 5 van deze reuzen zeeschildpadden gezien. Sommige trokken net terug naar zee en hadden al eieren gelegd, 1 zeeschildpad hebben wij zien leggen. Heel mooi en apart om te zien… Het leggen duurt ongeveer 1,5 uur en een schildpad legt ongeveer 150 eieren per keer. Na een aantal uren op het strand te zijn geweest zijn wij weer terug gelopen naar de boot (4 km. over het strand) en bij aankomst op Galibi had de kok een heerlijk gerecht bereid. Bami met kip!

De volgende ochtend zijn wij met de boot richting Frans- Guyana gevaren en hebben wij daar rondgelopen. Het is heel vreemd om ineens in een Franstalig land rond te lopen.. We hebben een lekker broodje gehaald bij de Boulangerie (en natuurlijk stokbrood :)) en over de Franse markt gelopen. Daarna ook in de gevangenis geweest waar de film Papillion is opgenomen. Voordat wij de boot namen weer rijst gegeten (met gelukkig weer heerlijke vis) en begonnen aan de terugreis naar Paramaribo. ’S Avonds bij ’T Vat gegeten, gisteren naar Fort Zeelandia geweest (hier zijn de decembermoorden gepleegd, het proces hiervan is net begonnen), gelunched bij Brooki en ’s avonds gegeten in de stad. Morgen gaan wij een dolfijnentour maken en zullen wij plantages gaan bezoeken. Woensdag gaan wij mijn stageschool bezoeken en donderdag vier ik hier mijn verjaardag!

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie zullen genieten van de foto’s!

Liefs van de driekantjes :)

Ps; Oma ik heb eindelijk een groot deel van uw kaarten ontvangen. De eerste kaart was eind februari gestuurd en die is nu dus eindelijk terecht. (En ik heb net weer een kaart van u ontvangen, echt lief :))

Ps; Lotte, bedankt voor je lieve brief. Ik zal je mooie gedicht ophangen op mijn kamer.

En voor nu wil ik ook alvast iedereen bedanken die kaarten of cadeautjes aan mijn ouders hebben meegegeven. De meeste cadeautjes liggen nog te wachten tot donderdag, maar ik zal ze met heel veel plezier uitpakken :)

  • 30 Maart 2009 - 17:15

    Eline:

    Heb het verhaal met heel veel plezier gelezen! Fantastisch om weer even je paps en mams om je heen te hebben he? Geniet er maar lekker van en alvast een hele fijne verjaardag vanuit het zonnige Groningen! x

  • 30 Maart 2009 - 18:36

    Erica:

    hoi manon
    ik heb eerst even een lekker bakkie koffie ingeschonken en toen je mail gelezen wat maak je leuke dingen mee zeg
    en heerlijk voor je dat je ouders er nu zijn geniet er maar van alvast van harte gefeliciteert met je verjaardag en een fijne dag en ook eindelijk schijnt hier de zon uit de wind is het zalig in de tuin
    heel veel groetjes
    erica

  • 30 Maart 2009 - 19:30

    Ilona:

    hoi manon

    jeetje wat een verhaal,maar je maakt wel leuke en mooie dingen mee (op de hobbelweg en klimmen na dan hahaha)zeker de schildpadden leg lijkt me waanzinnig om dat mee te maken.
    en wat een mooie watervallen echt super.
    geniet nog lekker en we zien elkaar zeker nog als je terug bent.
    groetjes ilona x

  • 30 Maart 2009 - 20:57

    Claudia En De Rest:

    Hoi lieve druif, was leuk om even met je te msn-en!

    Wat doen jullie een hoop leuke dingen! Echt fantastisch, vind de foto's ook heel mooi.

    Ga nu eerst op Google opzoeken hoe een konni-konni er uit ziet, ben heel benieuwd!

    Dag liefje, kus en knuffel van ons viertjes.

  • 30 Maart 2009 - 21:57

    Hoi Lieverd,:

    Tjonge jonge jonge... opa en ik hebben met heel veel plezier je verslag gelezen hoor. Wat heerlijk dat jullie nu weer even met z'n drietjes zijn en wat geweldig dat de wegen in Suriname niet kunnen tippen aan die in Holland ;).
    Maar in ieder geval zien julie dingen die wij alleen maar op de tv zien. Je hebt ook hele leuke/mooie foto's gemaakt en die van dat ene ei vond ik helemaal super. De foto's van de zonsopgangen/ondergangen zijn ook super en die van de rest zijn ook hartstikke leuk. (vooral de pisbak) Bij de foto van de vogelspin kreeg ik een beetje de kramp in mijn keel.. brr.. :( Maar ok zo maken wij ook een klein beetje mee wat jullie meemaken. Dag schat, fijn dat je mijn (onze) kaarten hebt ontvangen en hartstikke leuk dat de post in Suriname zo punctueel is!!! Voor alle zekerheid heb ik je verjaardagskaart maar aan je moesje meegegeven..
    Je zal zeker geslaagd zijn voor je Salsa examen dus kan je door naar de volgende ronde toch?
    Dikke KUZZZZ van Opie en Omie XXXXX

  • 31 Maart 2009 - 00:30

    DIRKJE:

    dit doet me zo verlangen naar de reizen die ik ook gemaakt heb.Dit gaan jullie nooit vergeten hoor.Ik verheug me al op een fotoavondje.Helen ik geloof nooit dat jij het aan je hart hebt, ha ha.
    wat een klimpartijen zeg, krijg je hele stevige kuiten van hoor.
    het ziet er allemaal geweldig uit, er is ook toch heel veel te doen vind ik.Nooit verwacht.
    manon ik hoop dat je verjaardag geweldig wordt want wie viert zn verjaardag in zo'n ver land en ik denk dat je lekker verwend gaat worden.Het zal wel wennen voor je worden dat de mannen in nederland niet zo heel veel gaan roepen naar je.
    Al zijn ze dan goed stom want je bent een kanjer.
    dikke kus van mij.

  • 31 Maart 2009 - 06:34

    Charlotte:

    jeetje, wat zie jij een hoop mooie dingen daar! Hoe loopt het verder met je stage?
    Liefs!!!

  • 31 Maart 2009 - 07:50

    Ruben:

    Hoi Manon,

    Zitten een paar mooie foto's tussen! Leuk verhaal ook weer :)
    Groetjes aan je ouders!!
    En geniet er nog van!

    Ruben

  • 31 Maart 2009 - 19:31

    Dini:

    Hey Manon,

    wauw wat een mooie foto's.
    Leuk dat je ouders er zijn zeker nu je bijna jarig bent :)
    Je zal wel spierpijn gehad hebben van al dat lopen daar HiHiHi.
    Een hele fijne verjaardag donderdag ik zal aan je denken oke.

    Tot de volgende keer weer.
    xxx Dini


  • 31 Maart 2009 - 19:54

    Mark En Marieke:

    Ha liefie!

    Wauw, wat een lang verhaal! Je kan wel een boek schrijven over al je avonturen :)
    Wat een hoop belevenissen zeg! Damn 150 eieren per 1,5 uur, die dus persen flink door! Hoe vind je je knuffelbeer? Is ie lief en zacht? Of open je hem pas donderdag?
    Heerlijk die gerechten met vis, dat was vast smullen voor je :P Ik weet een leuk cadeau voor m'n a.s. verjaardag, het duurt nog een hele tijd, maar misschien kun je er nu alvast één voor me regelen ;) Ik zou wel een Konni-konni willen :P

    Met mij is verder alles oke hier? Gisteraaf en vanaaf oudergesprekken gehad met alle ouders van de kids. Afgelopen vrijdag kregen de kinderen vanaf groep 2 een rapport mee naar huis. Ik had zelf een rapport gemaakt van de dingen die ze al kunnen ;) Vonden de ouders erg leuk!! Gisteraaf en vanaaf ook een hoop positieve reacties gehad van de ouders. Ze hopen allemaal, dat ik kan blijven, omdat hun kind het zo naar zijn/haar zin heeft bij mij, dus das zeker een compliment ;) Hoop het zelf ook nog steeds, ook al weet ik al wat de formatie is voor komend schooljaar...
    Succes nog ff liefie! En tot snel!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 01 April 2009 - 18:16

    Alex Kant:

    hallo manon bij deze willen wij je alvast feliciteren met je verjaardag en een prettige dag gewenst. gr. aan pa en ma. melanie ,jose' en alex

  • 01 April 2009 - 21:26

    Mark En Marieke:

    Ha allerliefste Manon!! Alvast van harte met je 21e verjaardag!! Vanaf deze leeftijd mag je overal naar binnen! Joehoe!
    Geniet ervan met je paps, mams, kids en vriendinnetjes en vriendjes daar!
    Veel liefs, M&M

  • 02 April 2009 - 06:29

    Madelon:

    Heej Manon,

    Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Ik hoop dat je een leuke dag hebt en dat je cadeau er snel aan komt :) volgens de verwachtingen is hij er over max 13 dagen en min 7 dagen.

    Liefs, Madelon

  • 06 April 2009 - 12:48

    Pap En Mam:

    Hoi Lieverd,

    Wat hebben we het geweldig gehad. het was heerlijk om bij jou te zijn en we hebben samen 2 geweldige weken gehad. Ontzettend veel gezien en gedaan (klimmen,fietsen,jungle enz enz) Het voelde gisteren erg koud aan hier hoor! En ook vandaag loop ik af en toe te rillen maar dat zal wel weer wennen. Hoop dat als jij terug komt (nog maar 5 weken !!!!!) dat het voor jou dan ook hier lekker is.
    Dag lieverd succes met stage en je scriptie en we speken elkaar snel.

    xxx papetieno en misjemie

  • 06 April 2009 - 21:25

    Cynthia:

    Heeee manon!
    Ik zat zo eens alles te lezen, klinkt allemaal super! :D
    Ga ff gauw de foto's kijken. ;)
    Mis je je team al? :P
    Liefs, xx.

  • 07 April 2009 - 18:28

    Cheyenne:

    Wat gaaaf!
    die schilpadden en die eieren!
    en die spin:O!
    gaaaaaaaf man!
    haha!
    kusje voor mijn grote nicht..
    (L)

  • 08 April 2009 - 13:48

    Jacintha:

    Hallo Manon, ik heb genoten van je verhaal. Wat hebben jullie een leuke trip gemaakt met z,n 3en. De weg alleen is al een heel avontuur maar daar staat heel veel moois tegenover.Was wel wennen toen je ouders weer weg waren zeker,maar al die leuke kindertjes helpen je snel tot de orde van de dag.Maak er maar een paar gezellige weken van .groet

  • 10 April 2009 - 13:50

    Esther:

    Manonnetje! Weer leuk om je verhalen te lezen. :) Fijn dat je ouders je even kwamen opzoeken. Vergeet je Alfrink-vriendinnetjes niet! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2009

Het laatste bericht

08 Mei 2009

Dag Sweeti Sranang

29 April 2009

Spierpijn

13 April 2009

Boven Suriname

30 Maart 2009

Het binnenland...
Manon

Actief sinds 08 Dec. 2008
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 20983

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Indonesië; Selamat datang!

24 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: