Week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

12 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hier weer even een bericht vanuit het warme Suri (32 graden.. hihi:))

Deze week hebben wij de tweede stageweek gehad, en het was weer flink pittig. Mijn begeleidster is vorige week een dag en deze week 2 dagen niet op komen dagen wat inhield dat ik alleen voor de klas mocht staat. Wat ik voor lessen moet geven of hoe alles werkt? Geen idee, kijk maar wat je doet is het antwoord!

De kinderen merken nu dat ik hen niet zal slaan en daar maken ze dan ook optimaal gebruik van. Zij tonen nauwelijks nog respect en sommigen schelden mij uit voor Bakra (blanke). Geen leuke ervaringen omdat alles wat ik probeer toe te passen niet lijkt te lukken (positieve beloningen enz.). Vanmiddag heb ik een belafspraak met mijn begeleidster vanuit Inholland om te bespreken hoe ik de kinderen nu het beste aan kan pakken. Als ik de komende tijd steeds allleen moet staan dan wil ik daar wel een fijne en leerzame tijd van maken. Nu is het niet leerzaam omdat ik niet weet wat ik moet doen en ik nauwelijks aan leuke dingen toekom door de onrust die er heerst binnen de groep.
We hebben nog geen uniform, daar wachten wij nog even mee. Deze week hebben wij geen opmerkingen gehoord over onze kledingkeuze, dus voor nu laten we het maar even zo.

Veel mensen vragen wat ik tot nu toe van het land vind. Arm en rijk leeft naast elkaar, er zijn veel zwerfhonden, het weer kan in heel korte tijd omslaan in een tropische regenbui (afgelopen maandag stond ik ineens tot aan mijn kuiten in het water, zie foto) en de muggen zijn nog steeds vreselijk :S.
Ik had verwacht dat de mensen hier spontaner zouden zijn, maar veel mensen die wij tot nu toe hebben ontmoet zijn vrij afstandelijk. Wel gaan wij binnenkort op salsales en daar hopen wij meer mensen te leren kennen (dan zullen wij dus gaan bewegen met die heupen Marleen ;))

Vanavond komen de ouders van Fleur aan, daarna zullen wij met onze huisbaas weer wat van Suriname gaan verkennen en gaan we daarna stappen in de Havanna (discotheek). Morgenavond komen Gino en Rachel een kaartspel spelen en zaterdagavond hopen wij dan eindelijk naar ZsaZsaZu te gaan. Vorig weekend was ik flink ziek en sloegen de heimwee tranen een beetje toe, maar nu gaat het weer veel beter en kunnen we er eindelijk naartoe gaan :)

Nou dit was het wel weer voor nu. Verder hebben we nog geen tripjes gemaakt, we hopen dit wel binnenkort te gaan doen. Maar tot nu toe zijn wel ons vooral aan het aanpassen aan de Surinaamse mentaliteit, no spang ;)

Liefs Manon

  • 12 Februari 2009 - 17:59

    Dirkje:

    Wat een toestand nonnie.

    Je had gehoopt dat ze toch blij zouden zijn met de hulp die ze krijgen,maar van de kinderen kun je dit niet verwachten want die zijn niet "beter"opgevoed dus weten niet beter,maar van zo'n lerares verwacht je toch iets meer.Hoop dat je begeleider je kan helpen op dit gebied.
    Fijn dat je lekker uitgaat en gaat dansen,ik zelf had ook verwacht dat ze erg spontaan zouden zijn.
    maar dat is de rottigheid met verwachtigen meestal vallen die tegen.
    fijn dat het weer goed met je gaat en hou ons op de hoogte lieverd.

    dikke kus van dirk

  • 12 Februari 2009 - 18:02

    Dini:

    Hey Manon,

    Yehh weer een bericht van je :)
    Bofkont met je 32 graden hihihi heerlijk hoor.
    Hier sneeuw en koud en nat bah.
    Monique mode is helemaal verbouwd hoor en erg mooi geworden ik zal wel wat foto's naar je hyves sturen.
    Verder gaat het allemaal goed met en bij ons :)
    Tot snel weer.

    Groetjes Dini.xxx...

    P.s leuke foto trouwens..

  • 12 Februari 2009 - 20:17

    Oma:

    Hallo lieverd,
    Vandaag voor het eerst de computer aangezet na een week van griep.:(

    Fijn om weer een berichtje te lezen en jammer dat het les geven tot nu toe niet echt "yippie!!" gaat. Ik hoop dat je begeleider je kan helpen, is de belafspraak goed verlopen? Nou meid, in ieder geval gaan jullie vanavond lekker stappen en de rest horen we wel weer. Opa heeft je verhaaltje ook gelezen en van hem krijg je een dikke zoen en ik blijf dus niet achter!
    Liefs, Oma en opa

  • 12 Februari 2009 - 20:39

    Emmelijn:

    hey lieverd!
    wat fijn om te lezen dat je het toch wel naar je zin hebt!!! jammer dat het met de kinderen niet goed loopt... maar blijf vooral positief eens zal het toch wel gaan werken...toch?!? maak verde vooral veel plezier daar, en die salsa is leuk, heb in de vakantie ook de basisbeginselen geleerd erg leuk!!! nou heel veel plezier nog daar, miss you!!! kusssss

  • 12 Februari 2009 - 21:58

    Erica:

    hoi manon
    geniet maar van het weer daar hier is het koud ben het zat dit weer hier
    wat jammer dat de groep niet leuk reageert hoop dat het beter gaat worden voor je
    maar je ziet al wel lekker bruin leuke foto
    ik ga nu naar mijn bedje want morgen weer werken bij mm
    heel veel groetjes erica

  • 13 Februari 2009 - 13:49

    Emmelijn:

    hey manonnie,
    ik heb net je stukjes laten lezen aan mijn (surinaamse) begeleidster, die is heel verbaasd dat er geslagen word en ze is ook benieuwd hoe je school heet, ze heeft zelf ook in suri les gegeven en nooit geslagen en het ook nooit gezien, als kind is ze zelf ook nooit geslagen op school. denk dat het er dus echt aan licht op welke school je zit.
    kusje
    Emmelijn

  • 13 Februari 2009 - 20:44

    Marieke:

    Ha liefje!

    Gelukkig, dat je weer opgeknapt bent en dat je alles zo positief blijft zien, met zo'n begeleidster :S Maak er voor jezelf maar het beste van! Jij wilt het beste voor de kinderen, maar blijkbaar zijn ze zo aan de huidige sla-manier van je begeleidster gewend, dat elke betere soort opvoeding er niks toe doet :S Sterkte met alle kids, maar gelukkig is het nu weekend, dus tijd voor ontspanning :D:D

    Miss you very much!
    Have a nice Valentine! Luv ya!
    xxxx

  • 14 Februari 2009 - 08:35

    Brigitte En Peter:

    Hallo Manon.
    Van de week even met je moeder gebeld hoe het met jou was. Van haar jouw site gekregen, vandaar dat ik me meld.
    Volgende week maak ik wat meer tijd om al je verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Over een uurtje gaan we naar Zoetermeer voor de surprice-party van Yhomas. Ben benieuwd naar zijn gezicht als hij Peter binnen ziet komen. Meldt met volgende week weer. Liefs Brigitte

  • 14 Februari 2009 - 14:21

    Oom Wim:

    Manon, leuk om te lezen. Dat is echt pas aanpassen lijkt me. Een simpel advies wellicht moet je ook maar gaan slaan? (hihihi).
    Wij hier uit Leek hopen dat alles weer de komende tijd beter zal gaan dan je ervaring tot nu toe. Hou het er maar op dat het niet slechter kan dus positief de komnede week weer ingaan. Heb je ze al iets verteld over onze cultuur (de kou bijvoorbeeld), onze elfstedentocht, schaatsen. Probeer er achter te komen hoe je ze kan binden aan je verhalen. Succes en niet teveel muggen om je heen verzamelen.

    Groeten uit Leek

  • 20 Februari 2009 - 05:55

    Oom Hans:

    Nou dat klinkt allemaal pittig zoals jezelf schrijft Manon. Ik hoop dat je vanuit Nederland van wat goede adviesen wordt voorzien
    anders wordt het wellicht wat moeizaam.
    Hebben je mede-studenten dezelfde ervaringen ?
    En is er geen surinaams "steunpunt" voor jou/jullie ? Iemand met ervaring die goeie tips kan geven ?

    Leerzaam lijkt het mij in ieder geval wel.
    We hebben hier als familie nog nagedacht over wat leermiddelen (pennen, puzzeltjes, schriften etc.) voor school, dat zou dan met je ouders mee kunnen worden gegeven. Is dat reeel of maar niet doen.

    Nou A boeng zeggen ze geloof ik daar, het beste.

    Oom Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2009

Het laatste bericht

08 Mei 2009

Dag Sweeti Sranang

29 April 2009

Spierpijn

13 April 2009

Boven Suriname

30 Maart 2009

Het binnenland...
Manon

Actief sinds 08 Dec. 2008
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 20976

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Indonesië; Selamat datang!

24 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: