Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Kant - WaarBenJij.nu

Stage

Door: manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 Februari 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Vandaag mijn eerste stagedag gehad. Wij moesten 7.45 aanwezig zijn (lekker vroeg op dus als je met 4 meiden moet douchen) en om 8.00 uur begon de lesdag. Eerst werd er op het schoolplein de Surinaamse vlag gehezen en zingen de kinderen het Surinaamse volkslied (dat moeten wij dus nog maar even goed gaan oefenen). Daarna gingen wij de klas in en wordt het Onze Vader opgezegd. Daarna ging de telefoon van de leerkracht en moesten de kinderen gewoon even wachten totdat zij klaar was met bellen (het was een onwijs belangrijk gesprek, ging over haar kleding :S).
Ongeveer 20 min. daarna begonnen de kinderen met een taalopdracht, hoofdrekenen en schrijven. De leerkracht vertelt kort de opdracht, daarna maken de kinderen de opdracht terwijl de leerkracht zit te sms'en, bellen of de krant aan het lezen is. Als een kind klaar is levert het zijn schrift in en kijkt de leerkracht het na, daarna neemt een kind zijn schrift weer mee naar huis. Het grootste gedeelte van de dag doen de kinderen niks en gaan ze dus maar schreeuwen of elkaar irriteren.

Wat mij heel erg is tegengevallen is het pedagogische gedrag van de leerkrachten (daar ontbreekt het behoorlijk aan). De kinderen worden er regelmatig op gewezen dat zij dom zijn en welke gebreken zij hebben wordt openlijk verteld waar de kinderen bij zijn. Ook mag de leerkracht niet slaan, maar de kinderen wel stompen :O Echt belachelijk en ik hoop dit nooit meer te hoeven zien. Afgelopen zaterdag was er geld gepikt door kinderen en die kinderen werden vanmiddag gehoord door de politie, maar voordat de politie kwam moesten zij eerst naar het schoolhoofd waar zij volgens mij rake klappen ontvingen. Ook worden er regelmatig stoelen gestolen of rugleuningen van stoelen.

Tussendoor hebben de kinderen 2x een kwartier pauze (is meestal langer) en in die tijd kunnen de kinderen snacks en drinken kopen. In de 2e pauze is er de mogelijkheid voor kinderen om warm eten te krijgen(hier betalen de ouders voor). De schriften die de kinderen gebruiken moeten de kinderen zelf aanschaffen.

Om 12.00 uur zijn de kleuters vrij, om 12.30 mijn groep en om 13.00 uur de bovenbouw. De leerkrachten gaan tegelijkertijd weg met de leerlingen.
In mijn groep zitten 26 kinderen, maar in klas 1 (groep 3) zitten 50 kinderen :O Ben blij dat ik daar niet zit! Verder stikt het van de muskieten op school dus het aantal steken loopt alleen maar op (Dus nee Kirsten helaas, zo denken die muskieten hier niet!).

Verder waren de leerkrachten nog niet echt te spreken over onze kleding, dus woensdag wordt er een uniform voor ons gemaaktt. Een donkerbruin jasje en een bijpassende 3- kwart broek.

Mijn begeleidster is wel erg aardig, maar zij vindt dat ik erg snel praat dus dan kan zij mij niet volgen. Ik moet dus ook op het Surinaamse tempo gaan praten ;)

Nou ik heb echt enorm veel te vertellen, maar voor nu laat ik het hier even bij. Misschien komt er woensdag of donderdag nog een verhaal bij!

Ik zal ook proberen om nu wat foto's te plaatsen.

Liefs Manon

  • 02 Februari 2009 - 18:30

    Charlotte:

    Hoi Manon!
    Echt super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar! En die foto's zijn ook leuk, ik ben benieuwt naar je verdere belevenissen daar! spannend hoor! geniet ervan, liefs Charlotte

  • 02 Februari 2009 - 19:10

    Mam En Pap:

    Hoi schat,

    Elkaar natuurlijk wel gesproken maar toen had ik het bericht nog niet gelezen.En je dacht nog wel dat je met je rok tot op de knie en je t-shirt wel redelijk safe zat? vreemd hoor maar ja dan maar een uniform :(
    vervelend dat de juffen dat daar "mogen" maar zelf hoef je je daar niet schulidig aan te maken natuurlijk jij weet wel beter.
    jammer dat de rest van de foto's nog niet is gelukt maar ja je weet het he alles gaat langzaam daar!
    Dus ook langzaam praten en goed het volkslied oefenen he haha.
    dikke x van ons


  • 02 Februari 2009 - 19:12

    Esther:

    Jee wat gek lijkt me dat om mee te maken, die scholen zien er totaal anders uit dan hier! En die uniformen...gewoon heel anders. Hoop dat je je wel een beetje thuis voelt. Die kids mogen blij zijn met jou als de liefste juf!

  • 02 Februari 2009 - 19:17

    Emmelijn:

    ziet er erg armoedig uit vergeleken bij hier!!! maar wel leuk om alles zo van je te horen! jammer van je uniform... is je begeleidster wel aardig? hoop het wel voor je! nou blijf genieten van alles! miss you!
    kusss

  • 02 Februari 2009 - 20:07

    Dini:

    Hey Manon,

    Ik heb gewoon medelij met je,jeetje die muggenbulten zeg pffff...
    Maar volgens mij valt het niet mee daar op school voor die kids.
    Onwijs leuk om ook de foto's te bekijken net of ik er zelf ben.
    Maar hoe vind je het zelf? had je het anders verwacht of valt het tegen?
    Luxe zit er ook niet echt bij hé?
    het is wel een super ervaring.
    Maar dat smmsen is wat voor mij onder werktijd hihihihi makkelijk he.
    Maar ik vraag me af of die kids genoeg leren daar?
    Nou hier gaat het allemaal lekker hoor,Monique mode de hele week dicht.
    Ik ga morgen (dinsdag) bij Seasons helpen je moet toch wat hé.
    Nou succes weer en tot laterrrrrr...

    Dikke kus Dini..


  • 02 Februari 2009 - 20:13

    Marieke:

    Ha meis! Zo, als ze jou al snel vindt praten, dan hoeft ze al helemaal niet naar mij te luisteren :P
    Wat een avontuur weer zeg! Je hebt weer een hoop beleefd na 1 dagje stage!
    Succes de komende dagen en we spreken elkaar snel!

    Liefs xxxx

  • 02 Februari 2009 - 20:55

    Nevin:

    Ik denk dat er een hoop zal veranderen in de klas als jij er bent.. succes nog!!
    xx

  • 02 Februari 2009 - 20:56

    Hallo Manon,:

    Nou dat was een gunstig begin van je lesgeven zeg!Ik vindt het heel erg dat je het Surinaams volkslied nog niet uit je hoofd kent!:-( ha ha..
    En je rok tot over de knietjes was dus niet voldoende enfin dan maar een uniform aan he? Wie steelt er nu stoelen en/of rugleuningen? Ik zou maar geen geld of andere waardevolle dingen mee naar school nemen Manon.
    Ik vind het super vervelend voor je van die rotmuskieten, Als je Lavendel of tea tree bij je hebt dan willen ze ook wel eens "afstand" houden en de jeuk wordt minder..
    Leuke foto's heb je trouwens geplaastst. Heb je mijn foto's nog ontvangen van het bevroren watertje in Rijswijk en van je mams en paps?
    Lieve schat, ik zeg je weer gedag. van Opa en oma een hele dikke knuffel
    XXX tot schrijfs,horens, ziens....

  • 02 Februari 2009 - 22:11

    Erica:

    hoi manon
    echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt heel wat anders dan hier maar wat moeten die kinderen met die rugleuningen dan? nou laat die kids maar zien hoe het anders kan zonder stompen echt raar
    ik heb geen vrij deze week bt tapijt is er uit en arjan heeft daar nu een stunt shop ingericht en ga daar dan werken ging vandaag al met een tasje naar huis hihihi
    heel veel groetjes

  • 02 Februari 2009 - 23:27

    Dirkje:

    Zo manon ik heb in ieder geval ff gelachen in mijn nachtdienst.Wat denk je,kun je die mentaliteit veranderen of zul jij je moeten aanpassen??Gewoon ff krantje lezen en bellen over je kleding,het is niet te geloven.Verheug me op jou dienstkleding,zien de foto wel.Heelleuk hoor je site zo,blijven we op de hoogte.Hoop dat jj=ij in ieder geval de kindjes postitief blijft benaderen,maar dat zal wel.Ik zit hier nu ook de muggen van me weg te slaan,op de kinderafdeling hebben ze nu een blauwe lamp neergehangen.die ga ik voor hier ook vragen.Of zal ik een rooie lamp vragen,ha ha.Verdienen we tenminste nog iets.Of juist niet,ha ha.Je hebt dus eigenlijk heel veel vrije tijd.Wat ga je daar mee doen?IS er een strand in de buurt?Meisje ik lees je wel en hoop dat je al mn vragen beantwoordt (DT??)kus van dirk

  • 03 Februari 2009 - 07:29

    Ruben:

    Hoi Manon,

    Leuk verhaal... Is wel wat anders dan een "gewone" dag op kantoor... Ook erg leuk dat je in je eerste dag zoveel is gebeurd....
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

    Succes en veel plezier!

  • 03 Februari 2009 - 19:07

    Marieke:

    Ha lieve meid!

    Hoop, dat jij die kinderen weer een warm hart kan toedragen door alle klappen die daar uitgedeeld worden :S Dat zal vast wel lukken ;)
    Als dat hier gebeurt, heb je meteen een klacht aan je broek hangen :S
    Succes om je klasje weer in goede banen te leren leiden met wat structuur erin.

    Miss you!
    xxxx

  • 03 Februari 2009 - 19:16

    Eline:

    Hey Manon,

    Volgens mij is het allemaal wel heel anders dan in Nl (en dan dat je hebt geleerd tijdens je studie).......zelfs een uniform:) Nou meis doe je best en laat ze eens even zien hoe het ook kan, maar vergeet niet te genieten (ik weet het het is een cliché)!! xx

  • 05 Februari 2009 - 05:49

    Ilona:

    hoi hoi

    nou nou je maakt al wat mee het zal wel raar zijn om te zien hoe het daar gaat.hier gaat alles natuurlijk anders en dat is ook vast je reden om daar heen te gaan.
    succes met je beten en je uniform.rustig aan en tot schrijfs x

  • 06 Februari 2009 - 10:30

    Patricia:

    Hey Manon,

    Alles goed? Wat een verhaal zeg van dat stompen etc. Hoop dat het niet te vaak voorkomt.
    Hier is alles ok. Beetje griep maar het gaat al stukken beter. morgen komen je paps en mams. Gezellig.
    Hou je haaks,
    tot de volgende keer

    Kus van Patries en co.

  • 09 Februari 2009 - 17:46

    Oom Alex:

    hallo manon het is wel allemaal heftig wat daar gebeurd. nou als het weer voorkomt moet je maar zeggen dat je anders je sterke oom er bij haald. nou manon veel succes daar verder.

  • 10 Februari 2009 - 09:08

    Marleen:

    Ha Manon!

    Jeetje wat een verhalen, leuk hoor! Op die musketiersbeten na dan.. :) Goede zaak!

    Met de handbal hebben we afgelopen weekend niet gespeeld, de tegenstanders hadden niet genoeg speelsters..
    Dus.

    En verder? Hoe zit het met het schudden van de surinaamse billen?!? ;)

    Omschakelen he, van drukdruk Nederland naar chillebille Suriname!

    Veel plezier nog!

    Liefs Marleen

  • 10 Februari 2009 - 09:51

    Angela:

    hoi schat

    nou zo te lezen maak je nu al heel wat mee haha.en die muggenbulden jeetje jo.heb ze even goed bekeken op je foto hihi.wat een verhaal over die kindjes die geslagen worden door de leerkrachten,moet eigenlijk niet kunnen he pfff.wel zielig hoor als je dat zo leest.nou ik hoop dat je het nog leuker gaat krijgen en doe je best he mop.

    xxx angela

  • 11 Februari 2009 - 13:46

    Lieselotte:

    Hi meis,

    Wat een verhaal zeg, bizar. Mijn leerlingen zouden gek staan te kijken als ik zo les zou geven!
    Hoop dat je onderhand ook wat positieve ervaringen op heb gedaan? Zelf misschien al voor de klas hebt gestaan? Wat zal dat een ervaring zijn voor de kinderen zeg, een juf die aandacht heeft en niet slaat!!!
    Hoop dat je verder buiten je schooltje ook veel leuks doet?
    benieuwd naar je nieuwe verhalen!!!

  • 11 Februari 2009 - 16:43

    Sabrina:

    Heei meis!!

    How u doin'...? Haha super leuk om al je verhalen te lezen! Btje jammer van de gebeurtenis...Miss wel een doel om te laten zien dat het ook anders kan ;)

    Oh ik kom wel op surinaamseles hoor :P als je terug bent...

    Lobi Sabrina ;)

  • 11 Februari 2009 - 19:14

    Irene:

    Heyhey,

    Heb je fotos gezien van je muggenbulten. Nou ik overtop je. hahaha

    Fijne tijd.

    kus i

  • 11 Februari 2009 - 19:30

    Lindsay:

    Hoi Manon,

    hoe gaat het met je? Je zal het wel druk hebben zeker. Heb je inmiddels zeker al je uniform gekregen. We hadden gister een bespreking op de handbal. Iedereen kon zijn zegje doen over Wim en wat ze nu toe van het seizoen vonden. Wim heeft aangegeven dat hij nog een seizoen trainer blijft. Vandaag heb ik de sleutel van mijn nieuwe werklocatie gekregen. Morgen komen alle meubels binnen, dus kunnen we beginnen met inrichten. Ik heb een heel leuk team van collega's we lachen wat af. Nou meis ik hoor wel weer van je.
    Big Hug xx Lindsay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

18 Augustus 2009

Het laatste bericht

08 Mei 2009

Dag Sweeti Sranang

29 April 2009

Spierpijn

13 April 2009

Boven Suriname

30 Maart 2009

Het binnenland...
Manon

Actief sinds 08 Dec. 2008
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 20975

Voorgaande reizen:

16 Juli 2015 - 06 Augustus 2015

Indonesië; Selamat datang!

24 Januari 2009 - 10 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: